26/5/11

La crisi i el verí responsable

Mai no entendreu la crisi si us l’expliquen els polítics o els mitjans de comunicació: parlen des dels seus interessos, i aquests solen ser mesquins o directament gansterils, però no són els nostres. Ho vam aprendre llegint ‘Collita de sang’, de Dashiell Hammett (Ed 62), en aquella bella edició de 1983 de la Cua de Palla, la històrica col·lecció de novel·la negra que va fundar Manuel de Pedrolo. Va ser l’enyorat Perich qui me’n va regalar un exemplar tot dient-me: “el crack del 29 s’entén llegint novel·les com aquesta, mai consultant les hemeroteques”. Des de llavors he anat repetint aquesta frase als estudiants de periodisme. Alguns, com jo llavors que també estudiava periodisme, ho han entès. D’altres no, fins que la realitat de la crisi actual els ha explotat a la cara i estan patint en pròpia pell les conseqüències de les mentides, submissions i segrestos de la democràcia i dels mitjans de comunicació per part del poder financer: amo i senyor del món sense que mai ningú no hagi escollit a cap dels seus dirigents.
A Personville les coses anaven així com ens van avui en dia a tots nosaltres, més o menys; per això tothom l’anomenava Poisonville, la ciutat del verí. Cacics, polítics corruptes, polis venuts i gàngsters ens van fer entendre que la realitat s’explica millor a les novel·les negres que a les pàgines blanques de la premsa. Igual que avui. Per això vam insistir amb ‘La clau de vidre’ (ed. 62) i encara més amb els relats de ‘Dinero sangriento’ (Bruguera). Després hi havia el gran ‘Falcó maltès’ (ed. 62), és clar, però d’aquest títol malfiàvem per la seducció que ens havia provocat la pel·lícula vista abans.
Aleshores ens va semblar que la inusitada violència de la vertiginosa prosa de Hammett era potser exagerada. No havíem viscut a Poisonville, és clar. Ara que hi vivim, i que la merda ens arriba al coll, sabem que no hi ha res de gratuït en el behaviorisme narratiu del mestre del relat negre: és la puta realitat que és així. El que passa és que els diaris no l’expliquen en la seva autèntica dimensió.