L’iPad ha matat l’e-reader. Els números canten: un 47’8 % de lectors llegeix en format digital, però només un 5’3 llegeix e-books. Això vol dir que els e-readers, tot i la seva còmoda tinta, en ser uns aparells que només serveixen per a la lectura, corren el perill de quedar obsolets, si no és que ja estan més que morts a mans de l’iPad i les noves generacions de ‘tablets’ capaços de múltiples funcions a través de la connexió a la xarxa, que és la principal font d’on es nodreixen els lectors digitals (revistes, diaris, blocs).
Mentre que aquí el mercat del llibre digital encara és a les beceroles, als EEUU el gegant Borders ja ha fet suspensió de pagaments. La crisi de les grans superfícies s’ha precipitat amb l’aparició del giny d’Apple. Que passarà aquí amb quioscs, FNAC i companyia?
Però els ‘tablets’ no només han tombat els e-readers, també amenacen l’incipient negoci del llibre digital. Quin sentit final te abocar el text d’un llibre en una pantalla si el podem tenir en paper, barat i sense necessitat de cap aparell que val un dineral, ni de cap tarifa plana?
Les noves màquines no només connecten al lector amb la llibreria universal, sinó que són capaces de reproduir un llibre interactivament; amb links, imatges, música i tot el que l’autor vulgui referenciar-hi. Neix la narrativa 3D, podríem dir-ne. Fins i tot l’estructura del llibre en sortirà tocada: capítols curts per facilitar la lectura, descripcions més breus. Potser d’aquí no tant els editors faran llibres i també seran proveïdors de continguts editorials per a ‘tablets’; així coexistiran paper i pantalla. El 2.0 està transformant l’ofici d’escriure, el d’editar i fins i tot el de llegir com ja va fer Gutenberg.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada