5/12/13

Quan l'infern és a casa

A la Divina Comèdia, als últims dos cercles de l'infern es castiguen els pecats d'engany i frau. Els corruptes bullen en quitrà, els hipòcrites carreguen amb lloses de plom pesades com les seves mentides, i els lladres són perseguits per serps que, quan els piquen, els transformen en serps que piquen a altres lladres. El periodista Francesc Viadel diu que la porta del laberint del Minotaure és als peus de la serra Calderona, a Puçol. I ja pot ser, perquè de la lectura dels 52 articles que conformen el darrer llibre de Manel Alonso, 'Cròniques des de l'infern' (Onada edicions), si una cosa queda clara és què València s'ha convertit els darrers anys en el rebedor de l'infern de la Divina Comèdia.
La idea d'equiparar el discurs argumental d'Alonso amb l'infern de Dant és del professor Antoni Rovira, que ha fet la tria i organització dels textos que Alonso, un escriptor tot terreny com tants i tan bons hi ha al País Valencià, ha publicat a la premsa no servil amb la classe dominant valenciana entre 2011 i avui. A un lector d'un país normal això li podria semblar exòtic, però els temps que es viuen al País Valencià, on poderosos governants actuen de forma deshonesta, traïdora i mentidera, fan que, per poc que el lector hi pensi, s'adoni de que l'infern és a casa. Potser així reaccioni, perquè la societat valenciana ha de fer autocrítica sobre l'endormiscament, pervers o cofoi, en el que està vivint de fa anys.
Diu Alonso que els escriptors valencians, com Dant, se senten exiliats del seu país, menyspreats i condemnats pel poder que els qüestiona fins i tot la llengua. Te raó, és la conseqüència del compromís amb la societat. El contrari, els premis i afalacs, són pagament per la submissió.