Aquesta podria ser la conclusió de les jornades sobre el llibre digital que van organitzar dues associacions d’escriptors. Malgrat que s’albira un nou futur per al llibre, hi ha dubtes, pors i malfiances mútues. Quan trigarà a ser negoci, com afectarà la pirateria o quina mena de contractes firmar, van ser algunes de les preguntes que, tot i les saberudes aportacions dels ponents, no van trobar respostes. I és que, probablement, encara no les hi ha.
Immersos tots plegats en aquest oceà de dubtes existencials, no deixa de sorprendre l’eufòria que intenta transmetre el sector amb iniciatives com Libranda, presentada amb grans escarafalls, o milionàries inversions en projectes d’edició digitals com els que farà Abacus, motiu pel qual ha rebut un crèdit concedit per la Secretaria d’Estat per les Telecomunicacions del programa Avanza de 675 mil euros.
I en mig els autors, és clar, a qui algú ja els anuncia que, quan pensin en digital no pensin en la butxaca. Com quedem, que no ha de ser un bon negoci, o només ho serà per a una de les parts? De moment, algunes de les propostes de cessió de drets digitals lesionen clarament els interessos dels autors doncs, descomptats tots els percentatges, el que els queda és un saldo final inferior al de la venda d’un llibre de paper; i això no pot ser.
La por al desconegut ens fa més vulnerables a tots. Enric Faura, d’edi.cat, la va reconèixer, que és una bona manera d’afrontar-la i enfortir-se. Creure que amb la digitalització aviat tot serà magnífic és temerari, perquè no és cert. De moment els únic que guanyen diners en el negoci són els venedors d’e-readers; és clar que aquests (Sony i companyia) sempre hi surten guanyant. No fem volar coloms.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada