7/11/08

ALIANCES COMERCIALS

Dimecres vinent es presenta una fórmula innovadora per intentar resoldre els endèmics problemes de comercialització del llibre en català. Es tracta d’Edi.Cat, una aliança comercial entre les editorials Cossetània, Angle i Bromera, potser els tres segells independents més potents del mercat, amb la qual pretenen reforçar la xarxa comercial de la distribuïdora l’Arc de Berà, amb la que treballen tots tres, i ampliar la presència dels seus productes a molts punts de venda on és molt difícil arribar-hi o que, simplement i cruel, són poc o gens sensibles als llibres en català. Per tirar endavant aquest projecte han fitxat a una de les persones mes valorades i cobejades del gremi des que va deixar Robafaves, Toni Cantó, que ja porta algunes setmanes entrevistant-se amb llibreters i presentant-los el projecte. Feina no li’n falta.
Sovint s’ha focalitzat sobre les llibreries el problema de la comercialització del llibre en català i ningú no diu mai res de les distribuïdores. Potser ja toca parlar d’aquest sector que, amb molt poc risc, s’emporta un dels percentatges més elevats sobre el preu del llibre. La reorganització de la distribució al grup Planeta després de fer-se amb el control de 62 i Proa va ser un primer senyal positiu. Ara Edi.Cat pretén reformar un sistema completament anacrònic en temps de plataformes logístiques. És un repte que pot repercutir favorablement en tot el sector, des dels autors als llibreters. La distribució és una de les claus de volta per al llibre català, per això sorprèn que els departaments de Comerç i Cultura i el gremi de llibreters, immersos en la seva particular i sorda trifurca, no tinguin cap proposta ni política al respecte.