Premi Nacional de Música i
Creu de Sant Jordi, fa uns dies en Toti Soler va rebre el guardó més
emocionant: el de fill predilecte de Vilassar de Dalt, el seu poble. Potser ja
va sent hora de que rebi el reconeixement públic del món de les lletres
catalanes: associacions d'editors, d'escriptors i entitats i institucions
culturals incloses. L'aportació d'aquest genial guitarrista a la literatura
catalana és quantitativament enorme i qualitativament excel·lent i original.
Tothom el situa al costat del mite Ovidi, però no tants recorden
l'extraordinari disc de poemes de Salvat Papasseit (1975), quan era gairebé
impossible de llegir el poeta, o els versos d'Estellés a Coral romput (1979). I
encara menys evoquen els treballs sobre Josep Mª de Sagarra o Ausiàs March, o
com ha sabut posar el seu art en sintonia amb Jordi Sabatés, Pau Riba, Ester
Formosa, Sílvia Pérez Cruz, Cinta Massip, Pascal Comelade o Mª del Mar Bonet
per difondre cançons i poemes.
Intel·lectual inquiet i
artista discret, en Toti és la clau de volta sobre la que, a partir dels
setanta, pivoten el rock, el folk, el jazz, el flamenc i la clàssica, acostant
aquests mons i creant una simbiosi que enriqueix culturalment la generació de
la transició, obrint-los la ment i conformant un substrat cultural de Miles
Davis a Salvat Papasseit, passant per Pau Riba o Diego de Moron. En un temps
cridat a ser fosc, però que amb obres com la de Toti Soler va resultar
excepcional, aquest va ser un llegat que va sustentar una concepció oberta i moderna
d'entendre la cultura catalana que avui es bat en retirada. Però la poesia d'en
Toti continua avui atresorant alguns versos necessaris per a viure. La gent de
les lletres li hauria de reconèixer.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada