Dels
fulletons vuitcentistes a les sèries de televisió, l'auge de la tècnica ha provocat que la ciutat
es desplegui en format panoràmic. Ha esdevingut així paisatge i fons descriptiu
on s'hi plasmen, com a petits retrats, la successió de fets que configuren la
trama argumental del relat cultural. D'aquesta forma la ciutat s'ha conformat
com l'espai de representació social contemporani, i l'art ha quedat supeditat a
la tecnologia.
Els
nous materials constructius generats per la revolució industrial van decantar
la dialèctica entre la tècnica i l'art, definitivament, de part de la primera.
A París, capital del segle XIX, l'arquitectura del ferro i el vidre crea nous
espais on l'art resta al servei del comerç: són els passatges i els grans
magatzems de novetats que Walter Benjamin usa de punt de partida del Llibre
dels passatges, gran obra inconclusa en la que va treballar des de 1927 fins la
seva mort el 1940, i que tendiria a ser una filosofia material de la història
del segle XIX.
El ferro és un material artificial
i, a través del seu ús en edificacions, es reinterpreta el cànon hel·lènic de
les formes. La construcció s'imposa a l'arquitectura, i l'escola politènica a la
de belles arts. Del socialista utòpic de Fourier a les transformacions de París
de Haussmann, i d'ells a Abdó Terrades, l'enderrocament de les muralles i el
Pla Cerdà, tot al llarg del segle XIX, els habitants de la ciutat consoliden la
seva superioritat política sobre els dels pobles del camp, i ho expressen
portant la natura al seu terreny, bo i passant-la pel sedàs de les noves
formulacions tècniques: és l'art nouveau, el jugendstil, el modern style, el
modernisme.
El retrat miniaturista es rendeix a
la fotografia, per motius econòmics i superioritat artística. Les arts
decoratives esdevenen paisatge funcional i ornamental, i gaudeixen de
l'aprovació de la burgesia, motor revolucionari de l'estat-nació quina
naturalesa funcional es ser un instrument de domini de classe. Als carrers de
20, 30, o 60 metres d'amplària dissenyats per Cerdà és gairebé tan difícil
aixecar una barricada com als bulevards de Haussmann. I només la Comuna de 1871
(París) i la revolució posterior a l'aixecament feixista de 1936 (Barcelona), posen
en entredit aquest domini fonamentalment cultural.
Amb el pas del temps, l'imperi de la
tècnica acaba amb no pocs edificis modernistes de l'Eixample, o amb
l'emblemàtic Saló de les Belles Arts (August Font 1888), mostra de
l'arquitectura del ferro i indret on es va presentar en societat La Caixa el
1904, on es va fundar la CNT sis anys després, i on el 1919 es va fer el primer
saló de l'automòbil. I, amb el formigó com a gran material constructiu per al
relat del segle XX (després d'intentar recuperar les formes constructives per a
l'art al modernisme), a partir dels anys cinquanta, la visió política
d'arquitectes com Francesc Mitjans, acaba traient les classes dominants del
centre de la ciutat i creant un nou panorama socialment molts més apte,
Diagonal enllà vers Pedralbes. L'edifici del Banco Atlántico, el Harry Walker,
la Torre Castanyer, la Casa Tòquio i l'emblemàtic Camp Nou en són exemples. En
el fons la idea de de l'historiador lliurepensador Jules Michelet que
"cada època somia la següent", és un dels paradigmes de l'evolució
cultural. Avui, al solar del Saló de les Belles Arts s'hi aixeca el funest
edifici conegut com "els jutjats nous" (1942), tapiat per evitar
ocupacions.
De les grans exposicions (1888 i
1929), el Congrés Eucarístic (1955), els Jocs Olímpics (1992), el Fòrum
Universal de les Cultures (2004) i fins i tot el tempestuós Pla de la Rivera
(1971), el relat cultural de Barcelona ha anat transformant-se econòmicament
des de l'antic valor mercantil d'ús, fins l'actual d'esbarjo. El mercat és l'únic
rei perquè crea la il·lusió òptica de l'entreteniment i el plaer. I el ciutadà
s'hi capbussa content i submís per la seva alienació respecte d'ell mateix i
dels demés.
Totalment afectada la imaginació per
aquesta transformació política, les classes populars desapareixen de l'espai de
representació social d'avui fascinades per la col·lecció d'objectes sense vida
(les 'manies teològiques del mercat' de Marx) que els posa al davant la cultura
urbana. La tecnologia posa l'art, rendit, als seus peus i esdevé el poder de control definitiu i
incontestable. La capital del segle XXI és el núvol global, i Barcelona hi te el
seu panorama inert al 22@.
En aquest nou paradigma, qualsevol
intent de subjugar la tecnologia a la interioritat de l'individu és letal.
L'espai propi, la casa, deixa de ser l'univers on habitar les coses
despullant-les del seu caràcter mercantil, perquè ja no tenen valor d'ús, sinó
només de gaudi. Així l'espai públic es converteix en el darrer refugi dels béns
que es preuen per si mateixos, doncs és l'únic territori on deixar petjades amb
fisonomia pròpia i col·lectiva. Les polítiques sobre l'espai públic
reconstrueixen la ciutat com una al·legoria d'un passat melancòlic: l'Spleen de
París, de Baudelaire, o la Ciudad del hombre, Josep Mª Fonollosa. El vagareig
erràtic com a forma de reconstrucció d'una cultura urbana menys panoràmica, de
fulletó. O de sèrie televisiva o videojoc, si es vol. Així es desplega avui la
vida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada