19/4/18

El tradicional article de Sant Jordi

Com gairebé cada any, unes quantes publicacions m'han demanat articles i opinions sobre Sant Jordi; potser les llegireu casualment. Demanen expresions joioses i de concòrdia, pau, amor i marxandatge cultural. A algunes els he respost amb tota la bonhomia de que he estat capaç, que cada dia és menys. Però, per si de cas, aquí teniu un article que no es publicarà a cap mitjà, però que reflecteix de forma breu el que penso de tot plegat.



Si l'autoritat ho permet

Si cap jutge no ho impedeix, dilluns és Sant Jordi; un esdeveniment comercial i de màrqueting identitari on abans els escriptors n'eren els protagonistes i ara a penes són uns secundaris. Crec que la millor forma de commemorar aquesta diada seria llegint, no pas comprant ni venent, però el mercat ha decidit que sigui així, i jo no sóc ningú per  contrariar-lo. De fet, un departament comercial m'ha preparat una gira per parades de la qual no tinc cap esperança de sortir-ne viu. Però mentre sigui a tots els punts a l'hora convinguda, la resta tant hi fa. I si al final de la jornada traspasso no em trobaran a faltar ni preguntaran per la meva salut. Avui en dia són ells i els de màrqueting els imprescindibles en això dels llibres. Els escriptors, quan no actuen de ninotets per animar la festa, més aviat fan nosa.
Jo em passaria el dia llegint La investigación, del gran Philippe Claudel (en castellà, perquè Salamandra ha tingut el detall d'enviar-me'l), o El barri de la Plata, de Julià Guillamón. Són novel·les que ajuden a entendre una mica el món d'ara mateix. Un, en Guillamon, a còpia de reconstruir el que s'ha estat per saber el que s'és. L'altre dibuixant una atmosfera angoixant, opressora i deshumanitzada, autèntic paradigma de la societat actual d'ara i d'aquí. I el Sant Jordi de dilluns, cal cap i a la fi, només serà un dia més d'aquest seguit de sense sentits amb que s'ha convertit l'existència. Suposo que per això cap jutge no ha pensat en prohibir-lo. Total, el mercat és un element molt més arrasador de la cultura que la llei mordassa, la judicatura i l'agressió política a la llibertat d'expressió.
Potser quan ja no quedi res, tothom es girarà vers la cultura, amb desesperació, per mirar de salvar alguna engruna del que érem. El que quedi. Si en queda.