La llibreria El Cucut, de
Torroella de Montgrí, ha guanyat el concurs per nodrir a les 33 biblioteques de
Madrid durant dos anys de tots els llibres de narrativa. El Cucut és una activa
llibreria de poble que, amb moltes hores de treball, ha preparat durament tots
els aspectes d'un duríssim concurs, amb molts candidats d'arreu de l'estat,
fins guanyar-lo i, així, garantir un temps de bonança per al negoci. El Cucut
és qui organitza el berenar literari dijous Sant. Enguany va reunir a uns
setanta d'escriptors i editors a qui va convidar a menjar i beure mentre
firmaven els seus llibres.
A Barcelona hi ha
llibreries, se'n sap de al menys dues de les qualificables com a megastores, que cobren a les editorials
per acollir els seus autors a les parades de Sant Jordi. Són llibreries molt
ben situades que pertanyen a grups multinacionals; és a dir, que tenen la
paella pel mànec. Són les dues cares del model de difusió i promoció del llibre
que te en Sant Jordi un dels seus zenits.
Són dos exemples que
testimonien la fractura del model: d'una banda els fenòmens editorials que
pugnen per guanyar la Cahmpions del
més venut, i els autors portats d'arreu d'Espanya pels seus editors per
aprofitar el gran negoci del dia, que és el que importa; de l'altra la majoria
d'escriptors que busquen donar a conèixer la seva obra a través del contacte
amb el lector i atorgar sentit literari a la diada. Així, les grans editorials
estan desplaçant els petits als punts menys lluïts de Barcelona. Per això hi ha
editors que es plantegen tenir una parada pròpia i oblidar-se'n de les
llibreries, i hi ha autors que han decidit abandonar Barcelona, donar-la per
terra cremada.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada