Parenta
del pulp americà, la literatura
popular dels bolsilibros va fer
milions de lectors en un país sense llibreries ni biblioteques. Menyspreada per
la cultura oficial, el pas del temps l'està convertint en objecte de culte. La
biblioteca la Bòbila de l'Hospitalet en te una col·lecció única.
Quan
els herois eren a les novel·les de duro
Els
dijous anàvem al mercadillo a buscar
novel·les de quiosc. Remenàvem les capses on s'amuntegaven els petits llibres
de portades cridaneres, i fèiem festa al descobrir títols com Los que no están o Odisea de un pistolero, firmats per autors que imaginàvem de països
llunyans com Silver Kane o Clark Carrados, que relataven aventures fascinants
que descobrien el món a aquella colla de nens de poble.
Durant
la setmana devoràvem els llibres, ens els canviàvem i, quan els teníem llegits
i no teníem ni cinc per comprar-ne més, explicàvem històries que inventàvem. Així
van néixer vocacions literàries.
En
Francesc Caudet te setanta sis anys, va amb un bastó que se'l deixa per tot, gasta
un sentit de l'humor excel·lent i una profunda veu d'autoritat. Haver escrit
quasi 1.300 novel·les atorga un ascendent així, és clar. Ell era en Frank Caudett
de títols com El callejón de la
impaciencia o Por motivos personales
que jo havia llegit. Al cap i a la fi ell també va ser un nen de barri: "vaig néixer l'any 39 al Gòtic en una família
humil. Crec que la vocació d'escriure la duia a dins. Els estímuls per què la
passió aflorés em van venir de llegir Dumas, Tolstoi o Verne però, sobretot, de
llegir novel·les populars. En els primers temps Josep Mallorquí i Guillermo
López Kipkiss van ser els meus models. Eren gent amb una cultura immensa i els
seus relats tenien molta volada. Els llibres d'en Mallorquí eren un pou
d'història. Ells em van convertir en escriptor de novel·les populars, i n'estic
molt orgullós". Continua parlat d'autors que admira: Peter Debry,
Keith Luger, Ralph Barby... noms que, avui, gairebé no diuen res a cap lector,
però que en van tenir milions quan en aquest país no hi havia ni llibreries, ni
biblioteques.
Com
Curtis Garland (Barcelona 1929-2013). La seva filla Mercè Gallardo recorda la
vocació del seu pare: "ell havia fet
de crític de cinema i de guionista, però el que li agradava més era escriure
novel·les populars, i va començar ja de molt jove". Escriure novel·les
de quiosc era un passió similar a la que teníem per llegir-les els lectors que
remenàvem cada dijous a la parada.
Avui
a la plaça de la Bòbila de l'Hospitalet de Llobregat hi ha mercadillo, però no hi veig cap parada de novel·les de quiosc. Tot
i això aquí hi ha la col·lecció més important de novel·la popular, de duro, de
quiosc o 'bolsilibro' (pel nom que li
va posar Bruguera) del país: és a la biblioteca la Bòbila, a l'altra banda de
la plaça. Fa cinc anys que en Francesc conforma aquesta col·lecció amb la
complicitat d'en Jordi Canal, el director del centre. Per això hem quedat aquí,
ara, que ja se que els Garland, Kane o Luger es deien en realitat Joan
Gallardo, Paco González Ledesma o Miguel Oliveros Tovar. "En González Ledesma deia que molts d'ells
eren gent represaliada pel franquisme i per això havien de fer servir
pseudònim. Tant el pare de la Mercè com jo hem escrit i publicat a manta i mai
no havíem patit represàlies", assegura en Caudet. Ell mateix ha escrit
fent servir mitja dotzena de noms. El director de la biblioteca puntualitza amb
encert: "de la mateixa manera que
als Estats Units hi havia hagut la cacera de bruixes i molts autors van haver de
publicar amb pseudònim, aquí molts es posaven el pseudònim per una qüestió
comercial. Una cosa que passés a Arizona, si anava firmada per un tal González,
no es venia". "En aquella
època els novel·listes populars érem terapeutes", diu Caudet. "Aconseguíem que qualsevol que agafés una de
les nostres novel·les s'evadís durant un parell d'hores i arribés a creure's
que era un agent de l'FBI". Lloable funció la d'aquesta literatura ara
gairebé en vies d'extinció. Les sèries de TV fan avui en dia questa funció?
"No, no, són una altra cosa, una
altra manera d'arribar a la gent", responen a l'ensems en Francesc i
la Mercè. "A més, nosaltres havíem
de passar censura. Quantes sèries la passarien avui?" es pregunta en
Caudet.
Amb
més de 2.000 títols publicats, Joan Gallardo, Curtis Garland, Donald Curtis,
Addison Starr o Glen Forrester, ha estat l'autor de novel·la popular més
prolífic. "Era tan bo, que els
editors se'l disputaven des de ben jove", diu en Caudet del seu amic
Gallardo, amb qui va arribar a publicar un parell de llibres conjunts. A Yo, Curtis Garland (Morsa 2009),
Gallardo va explicar al seva vida d'escriptor a preu fet, la passió literària
que corria per la seva sang i la pulsió per l'escriptura com un torrent. "En Joan no tenia cap sistema de treball, jo
tampoc. Però ell era un home d'una cultura acollonant i d'una memòria immensa",
diu Caudet d'en Gallardo/Garland, que era deu anys més gran. "El meu pare era complior, sobretot. Els
terminis s'havien de respectar", diu la Mercè Gallardo. "Escrivia per la nit. En el silenci de la
foscor el soroll de la màquina d'escriure se'ns ficava al cap. Anava prenent
notes i pensant, però arribava un moment en que li quedava poc temps; llavors
es tancava tota la nit i en sortia quan la tenia acabada". Portaven
una novel·la per setmana a l'editorial.
En
Francesc tampoc és un metòdic, que diguéssim: "l'únic que m'imposo és tenir el títol. Fins que no tinc el títol no
començo. Ara mateix, que publico amb Latinoamericana de ediciones, estic
escrivint un relat del far west que es dirà Kioba rider. Tota la vida he viscut
d'això, vull dir la falta de disciplina només és aparent". Eren
caòtics, però sempre lliuraven al punt. "Es dona el cas del Peter Debry, que va seure's al costat del linotipista
a les set de la tarda amb una ampolla de conyac, i es va aixecar a les vuit del
matí de l'endemà havent-li dictat tota una novel·la del Pirata negro",
recorda en Francesc Caudet. Val a dir que la llargada d'un original de novel·la
de quiosc oscil·lava entre els 80 i els 95 folis.
Caudet
es va convertir en Caudett el 1965. Editorial Rollan li va publicar Enigma,
primera novel·la de la sèrie FBI, i a partir d'aquí sense parar fins ara. Dos
anys després va fitxar per Bruguera, amb qui va publicar uns 400 títols: "aquesta feina mai no l'han pagada be, tret
dels anys daurats de Bruguera. Recordo un dia que vam cobrar una bona suma i
faltaven minuts per que tanquessin els bancs. En Gallardo em va clavar una
empenta i vaig sortir corrents de l'editorial amb el xec a les mans abans no
tanqués l'oficina. Potser dúiem 270.000 pessetes cadascú, que llavors (finals
dels 70) era molt." Però les editorials no sempre eren respectuoses
amb els drets d'autor. Fins el 1966 rarament en pagaven. Els escriptors
cobraven un tan per obra i aire: "les
novel·les de terror i de ciència ficció es pagaven millor, fins a 80.000
pessetes. Les del far west eren les pitjor pagades. En mig hi havia les
policíaques i les d'amor", puntualitza.
I
ara? Pasqual Ulpiano (Alberto Valle) és un dels pocs joves que es dedica a la
novel·la popular. El seu personatge Palop, un agent amb un passat fosc, és un
homenatge al quiosc des del propi gènere. Publica a Editorial Base. Segells
petits com Dlorean o Darklan publiquen col·leccions de novel·les de Curtis
Garland, "ben editades", remarca la seva
filla. Alberto López Aroca és un altre editor que compila novel·les del gènere.
I l'any 2013 Akal va publicar 4 volums recopilatoris de novel·les policíaques
de quiosc a càrrec del traspassat Moncho Alpuente i de Luís Conde. Ara be, mentre
al quiosc esllangueix, a internet hi ha pàgines de tot tipus. "D'aquí un temps seran vintage i tothom s'hi
abocarà", vaticina la Mercè Gallardo, que diu que a la xarxa ja
s'estan subhastant llibres del seu pare per un dineral.
Francesc Caudet davant la col·lecció de novel·la popular que promou |
Un tresor popular a l'Hospitalet
La
biblioteca la Bòbila, de l'Hospitalet de Llobregat, està especialitzada en
gèneres literaris populars. És coneguda per la col·lecció de novel·la negra i
per la intensa activitat que sobre aquest gènere impulsa el seu equip dirigit
per en Jordi Canal, reconeguda autoritat en la matèria. Conjuntament amb en
Francesc Caudet, que viu a la ciutat, des de 2010 està compilant novel·les de
quiosc, 'bolsilibros' o literatura popular,
com prefereix dir en Canal: "no hi
ha cap més biblioteca pública a Catalunya que tingui una col·lecció d'aquesta
mena. Fins i tot la Biblioteca de Catalunya pot ser que no en trobi tantes a
les seves lleixes. És una col·lecció patrimonial de la biblioteca, exclosa de
préstec però a la disposició d'estudiosos. És d'una importància cabdal: en un
moment en que no hi havia cap mena d'oci tret del futbol, i que gairebé no hi
havia biblioteques ni llibreries, no es pot entendre la història de la lectura
d'aquest país sense la literatura popular."
La
col·lecció te ara ja uns 4.000 títols. Tot va començar quan la dona d'en
Caudet, també bibliotecària, va anar a la Bòbila a buscar uns volums i va
descobrir una biografia del seu marit. En saber en Canal que l'escriptor vivia
a l'Hospitalet, no va dubtar ni un instant a voler-lo conèixer. En Caudet havia
començat a recopilar novel·les anys abans, li va proposar en Canal ubicar la
col·lecció a la Bòbila, i no hi ha mes que no la faci créixer; ell o algun dels
col·laborador espontanis que li porten rareses o exemplars en més bon estat.
"Hi ha coses molt ben triades,
autèntiques delicatessen", diu el director de la biblioteca. "En tinc una del segle XIX, un autentic pulp",
presumeix en Caudet.
Els 5 magnífics de Frank Caudett
Curtis Garland. El pseudònim més popular de Joan Gallardo
(Barcelona 1929-2013). Després d'escriure crítica cinematogràfica i guions, va
debutar amb La muerte elige, i va
arribar a ser el més prolífic i respectat dels autors de novel·les de quiosc.
El mateix Juan Carlos Onetti va reconèixer la qualitat de la seva narrativa
popular. Les seves memòries Yo, Curtis Garland (2009) són el testimoni
impagable d'una generació d'escriptors irrepetibles. També va escriure
divulgació, infantil i teatre.
Peter Debry. Pedro Víctor Debrigode (Barcelona 1914-La Orotava
1982). De família benestant va estudiar dret, però la guerra li va impedir
acabar, veient-se allistat al bàndol nacional sense voler-ho. La desgràcia de
l'atzar el va portar a la presó franquista incertament acusat. Allà va començar
a escriure el 1945. La seva extensa producció abasta més de 1000 títols de tots
els gèneres. Les seves obres més celebrades van ser les policíaques que es van
publicar dins la col·lecció Servicio Secreto.
Keith Luger. Era Miguel Oliveros Tovar, mort a València el 1985
i autor d'unes 500 novel·les, majoritàriament del far west, per les que
circulava un sentit de l'humor (negre) a prova de tot, segons els crítics. Va
escriure guions cinematogràfics (Chinos y
minifaldas, Los amores de Don Juan,
El juez de la soga), i el seu relat Muy
alto, muy rubio, muy muerto, va ser portat al teatre als escenaris de
Madrid per Maria Asquerino y Juanjo Menéndez el 1964. En Frank Caudett li
professa gran admiració.
Silver Kane. Pseudònim de Francesc González Ledesma (Barcelona
1927-2015), el més famós dels autors de novel·les de duro. Va ser reconegut com
a escriptor en guanyar el premi Planeta el 1984 amb Crónica sentimental en rojo, quan ja havia publicat moltes
novel·les amb pseudònim. A partir de llavors, el comissari Méndez va passar a
formar part de l'imaginari de l'emergent literatura negra espanyola, es va
traduir i va obtenir reconeixement. Expediente Barcelona va ser editat a França
per Gallimard.
Marc Halloran. Era en realitat l'escriptor i tècnic editorial
Jordi Gubern (Barcelona 1924-1996). Va escriure novel·les populars des dels
anys 40, moltes d'elles per a la col·lecció Servicio Secreto. En Frank Caudett
destaca d'ell el personatge Mike Palabras a Ediciones Cliper, precursor del
western humanista, segons Romà Gubern, cosí seu. També va utilitzar el
pseudònim Bruno Shalter. Posteriorment va dirigir diverses publicacions a
l'Editorial Bruguera (Gran Pulgarcito, Lily, Súper DDT).
Acudit de Pallarés al suplement Tendències de EL MUNDO |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada