Impulsada per festivals,
autors i col·leccions, la literatura negra desvetlla passions lectores; i
l'hivern n'és temporada alta. Una setmana abans de BCNegra, la siena edició de
Tiana negra ha consolidat el festival en tots els aspectes: programa atractiu i
ben organitzat, públic nombrós, una llibreria excel·lent i moltes novetats que
han sortit coincidint amb el festival pioner de la negra catalana. Anem per
parts. Sebastià Bennasar es multiplica. Ha dirigit Tiana amb traça i saviesa; publica
'Manuel de Pedrolo, manual de supervivència' (Meteora), amena divulgació per a
qui poc o res sàpiga de l'escriptor que protagonitzarà el 2018 en commemorar-se
el centenari del naixement; i presenta els dos primers títols de 'Lo marraco
negre', col·lecció que dirigeix per a Pagès: 'El clan de sa Ràpita', de
Montserrat Espallargues, premi Ferran Canyameres 2017, i 'Es vessa una sang
fàcil', un Pedrolo molt negre. L'Àlex Martín prologa el llibre.
A Crims.cat l'editorial Alrevés
treu 'El món no em deu res', de Massimo Carlotto, un dels màxims exponents del giallo actual i que no te res editat a
Espanya, i L'Harem del Tibidabo, del mestre Andreu Martín, a qui ja enyoràvem. Títols
que es completen amb la reedició de l'assaig sobre la Cua de Palla
(Canal-Martín). I quaderns de la Font del Cargol reedita un clàssic pioner del
negre contemporani: Terra de crims, de
Valerià Pujol.
Un devessall de llibres per
satisfer el lector més exigent. Però, tot i l'esforç d'autors, editors i
promotors de festivals, els públic de novel·la negra encara prefereix els
autors estrangers als catalans i espanyols. Perquè, si per qualitat i difusió no
queda? Serà algun prejudici inconfessable?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada