Van fer un duo i li van
posar Baloo. Ella, rossa i sensual, de veu càlida. Ell, barba i cabellera
negra, feia jugar la guitarra amb ritmes encomanadissos. Cantaven bossa nova
per bars i pubs per uns quants diners, i transmetien la felicitat de l'emergent
poètica del Brasil: Vinicius, Buarque, Gilberto, Jobin, Veloso. Tombaven els
vuitanta, i ni ells ni els qui els escoltàvem no teníem altra cosa que una enorme
passió per viure en plenitud.
Uns anys abans la
revolució dels clavells havia popularitzat l'eslògan 'A poesia está na rua' (la poesia és la carrer), i tots ens ho
volíem creure. I així, aquells anys hi va haver una autèntica revolta estètica
als carrers de la ciutat, a les revetlles populars, als pisos d'estudiants i
als bars. Des de la seva modèstia, els Baloo van aportar ritmes i cançons a
aquella festa de la vida en comú. La poesia va inundar el carrer fins fer-lo
vessar i tots vam ser feliços mentre va durar aquella primavera.
Pensava en tot això mentre
escoltava Eliane Elias a la Barts. Un grup d'una temperatura rítmica vehement i
compacta, damunt del qual el seu piano i veu convidaven a sortir al carrer com
l'ànec, l'oca i el cigne de la famosa 'O
pato', "a cantar alegrement i
entrar a la samba". Però el públic seia allà quiet i mut, i aplaudia
sense vivor. Ferit, exsangüe. "Que
seriosos que sou els de Barcelona", insistia ella, rossa delitosa. Ben
be fins el tram final la languidesa es va resistir a la voluptuosa poesia
brasilera. L'endemà Elias va guanyar el Grammy llatí al millor disc de jazz. Jo
vaig voltar buscant alguns d'aquells bars on havia escoltat els Baloo anys
enrere, quan era pobre i feliç. Però ja no en queda cap. No hi ha poesia al
carrer.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada