21/6/18

Refree, el talent


Els tres concerts que han obtingut més ressò i millor crítica d'aquest Sónar (de dia, que és on es fan les coses importants i valentes) porten tots la firma d'un xicot tímid i introspectiu a qui fa força anys que conec, Raül Fernández Miró, Refree: Niño de Elche, de qui ha produït el darrer disc 'Antologia del cante flamenco heterodoxo'; Rosalía, a qui va acomboiar totalment en el celebradíssim disc de debut, 'Los Ángeles'; i un concert, propi amb imatges d'Isaki Lacuesta. Aquest va ser un espectacle majúscul; complex i obscur en moments (recordava Alva Noto), i lluminós, i d'amplis horitzons en altres, que va desembocar en un zenit contingut on no tots els concerts saben arribar. Una autèntica narració de camps sonors i visuals.
No sol passar que un mateix artista tingui tan clar protagonisme com el de Refree al Sónar. Vol dir que estem davant d'un talent enorme, divers i en creixement constant; un dels noms que encarrilaran la música del nostre temps i seran capaços (si la indústria no ho espatlla) d'atorgar prestigi i dimensió internacional a la música feta aquí. Refree és un Phil Spector, un Nile Rodgers i un Quincy Jones en potència. Ja em feia l'efecte que aniria per aquí quan el vaig tenir a la universitat, i no em canso de dir-ho als nous estudiants, orgullós com estic d'haver compartit amb ell un curs.
Ara en Raül, treballador incansable com pocs, detallista com cap (estudia el so de cada micro de l'estudi, diu Niño de Elche), a vegades aparentment taciturn (pensa, compon sobre la marxa, ja ho feia a classe), es planteja un repte: que una jove de veu exquisida no acabi en mans de voltors de reguetón i misèries similars. Si ho fa, se'n sentirà a parlar molt més.