La
globalització econòmica domina la política i construeix un imaginari urbà
segons els seus interessos. Les ciutats, atrapades en estats ineficaços i
caducs, han claudicat a l'especulació immobiliària, la depredació turística i
la deslocalització industrial, i estan abocades a una crisi irreparable de la
seva personalitat. Castigant durament les capitals, la nova pesta negra està
matant les identitats culturals.
El
1348 la pesta negra va assolar Barcelona. La pandèmia va matar deu mil persones
en segle i mig. L'assalt al Call el 1391, el setge marítim de Pere el Cruel el
1359 i el terratrèmol de 1428, van delmar la població i precipitar la
decadència, agreujada per les males collites i la crisi econòmica general. Amb
la mort sense descendència de Martí l'Humà, el 1410, Barcelona va començar a esllanguir
també políticament.
Penso en aquesta crònica mentre
passejo pel barri Gòtic un dissabte a l'horabaixa: paelles precuinades i
mojitos a la plaça del Rei, gelats italians a Jaume I, hotels a Sant Felip
Neri, pintxos pretesament bascos a Sant Josep Oriol; devastació postmoderna. La
història es repeteix cíclicament. Sense ser aficionat a les sardanes m'aturo
una estona a l'avinguda de la Catedral, raonablement plena de colles de
balladors, per respirar i recordar on sóc. La globalització ha convertit el
centre històric de Barcelona en un supermercat de sensacions banals, sense
ànima ni personalitat, en l'expressió universal de la lletjor dels temps
presents. És la mateixa ganyota que desfigura la resta de grans ciutats
europees i que els deforma la fesomia fins convertir la seva història i
empremta en un passatge del terror per a diversió dels visitants.
Durant dècades de dificultats polítiques
i d'anihilament de la realitat històrica i cultural, el centre de la ciutat,
seu del Casal de Barcelona, va ser un llegat de pedra i memòria (lleu i popular,
si es vol) que va mantenir amb vida la idea de la catalanitat (esperit propi
dels catalans, no confondre amb el catalanisme). Passejar pel Gòtic, la Ribera,
les Basses de Sant Pere o la Rambla (el Xino era un territori més complicat),
era un exercici de formació de caràcter. Quan no es parlava del passat ni en
l'àmbit familiar (per por, desconeixement o ambdues coses), hi havia un aprenentatge
juvenil d'allò que volia dir ser català (al marge de la ideologia política),
que es cursava entre les pedres humides de la vella ciutat i algunes tabernes. En
el seu desig d'assolir una identitat moderna i digna, la segona generació de la
immigració perifèrica assaltava pacíficament el centre per amarar-se de
l'esperit que el llegat patrimonial de la cort que va construir Barcelona entre
els segles IX i XV.
Ara aquest rastre de catalanitat
urbana que es llegia als carrers del centre, superficial potser però amb una
enorme càrrega simbòlica, ha desaparegut del tot (malgrat l'esforç del MUHBA
per explicar la història). Un nou i interessat relat de fals cosmopolitisme, i
que en realitat és una voluntat depredadora de qualsevol bri de personalitat
cultural i social, s'ha apoderat de l'existència de Barcelona i de tots els que
hi viuen. Com una nova pesta negra, el mercat uniformitzat ha conquerit la
ciutat per quatre rals i feines miserables i ha arrasat, de passada, tota petja
de la seva antiga personalitat. I, en aquesta situació, qui s'hi voldrà
emmirallar? Valdrà la pena? La Barcelona d'avui serà capaç de conformar la identitat
del futur?
La BCN en que s'ha convertit Barcelona,
enganyosament rica i plena, és l'estendard perfecte pels demagogs polítics,
empresarials i culturals que només pretenen mantenir les posicions de privilegi
polític i social. De Vargas Llosa a Foment del Treball i de Ciudadanos al Gremi
d'Hotels.
Si no hi ha diferència, ni
d'aspecte, entre la rua Augusta de Lisboa, la rue Neuve de Brussel·les, la via
del Corso de Roma o Portal de l'Àngel, quin sentit te la ciutat com a
constructora d'una societat lliure, moderna i justa? Com reconèixer-nos primer
en el que hem estat abans de embarcar-nos en il·lusions del que volem ser?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada