17/1/16

Fer atractiu el desconegut

Que no es venguin prou llibres no vol dir que es llegeixi menys. En un any de vida la biblioteca Carles Rahola de Girona ha tingut més de 370 mil visitants, que no és poc. El digital de cultura Núvol ha arribat al milió de lectors; l'ús del català continua creixent més a la xarxa que al carrer (sic). I de llibreries en tanquen (com tanquen merceries), però també n'obren de noves; i n'hi ha que creixen. A Sant Just Desvern Silvana Vogt i Arnau Cònsul han inaugurat Cal Llibreter, una llibreria amb vocació literària i generalista en una antiga merceria (com fa deu anys va fer Casa Anita). I al Poblenou, on hi havia hagut la popular botiga de roba Juanita, s'hi traslladarà aviat Nollegiu, una de les noves llibreries (2013) de més èxit. Per això abandonen el petit local del carrer Amistat i s'instal·len a les tres plantes de la que va ser una de les botigues més emblemàtiques del barri, sobretot per les núvies. I diu molt dels propietaris i de la gent del Poblenou (sobretot de qui llegeix), que lloguin el local a uns llibreters en lloc de fer-ho a una franquícia. I com què, com deia en Huertas Claveria, el Poblenou és el primer poble de la costa, insistim en la importància que s'obrin llibreries als pobles, que no tot és Barcelona.
Si es venen menys llibres, però la gent va més a les biblios i s'interessa més per la difusió cultural, vol dir que l'èxit de les noves llibreries rau, sobretot, en la capacitat dels qui les regenten per atraure el públic cap a llibres que encara no sap que els vol llegir. "Aconseguir engrescar un no lector és un orgull", diu Xavier Vidal, de Nollegiu. No és fàcil, però és això. Després hi ha els avatars del mercat, però el triomf és fer atractiu el desconegut.