13/12/07

PORTADES CLÒNIQUES

Als negres del país no se’ls escapa una. Rebo un correu de Jordi Canal, el bibliotecari més negre de tots els que es fan i es desfan, on es pregunta si tots els llibres que parlen de l’hivern han de lluir la mateixa il·lustració a la portada. ‘Trampa en el hielo’, de Kitty Sewell, en edició de Círculo de Lectores i ‘Entre la promesa del verano y el frío del invierno’, de Leif G.W. Persson, publicat per Paidós tenen cobertes idèntiques. El millor del cas és que Grijalbo ja havia publicat el segon títol ara fa tres anys i no tenia pas la mateixa foto a la portada.
El nostre llibreter negre de capçalera, Paco Camarassa, també ens escriu per la mateixa qüestió; però ell va més enllà. El titular de Negra y criminal s’ofereix de franc per fer de consultor sobre portades coincidents a les editorials que precisin el seu servei abans de posar un llibre al mercat. La grandesa humana del llibreter no te límits, ell ho fa gratis, mentre que el dissenyador que, simplement, ‘homenatja’ a fons una portada ja existent, cobra. En aquest cas Camarasa ens convida a donar un simple cop d’ull a la portada de ‘Las ovejas y el pastor’ (Destino), el darrer llibre d’Andrea Camillieri (on no hi surt el comissari Montalbano), i a l’edició de Barataria dels textos sobre la màfia que havia escrit l’assassinat jutge Falcone. Ves per on tots dos tenen el mateix fragment de l’Anunciació d’Antonello da Messina. Li preguntaré si això és normal al doctor Gottfried Honnefelder, president de l’Associació d’Editors i Llibreters d’Alemanya, que serà guardonat amb un premi Atlàntida a la Labor Cultural al llarg de la Nit de l’edició que es farà dilluns a Barcelona. A veure que em recepta.

Publicat al suplement Tendències de El Mundo de Catalunya