20/10/11

Cues que cremen

L’any 1963 el país vivia en la indigència cultural; però Max Cahner, que acabava de fundar Edicions 62, va creure en una col·lecció de novel·la negra a l’estil de la Série Noir de Gallimard. Manuel de Pedrolo va dirigir ‘La Cua de Palla’ i Javier Coma les ‘Seleccions’, excel·lent segona part de la sèrie. Jordi Fornas, renovador del disseny gràfic, en va crear la encara moderna imatge. Ara, 48 anys després, el bibliotecari Jordi Canal i el professor Àlex Martin Escribà publiquen ‘La Cua de Palla: retrat en groc i negre’ (Alrevés), un assaig imprescindible per entendre, no només la història d’aquell mite de l’edició, sinó també la producció i difusió cultural a Catalunya i la capacitat de penetració en el teixit editorial local dels grans corrents literaris internacionals. Edicions 62 no ha permès els autors de l’assaig de consultar l’arxiu de la col·lecció. El refrany ja ho diu.
Coincidint amb la pròxima BCNegra la facultat de Comunicació Blanquerna acollirà activitats al voltant de l’assaig de Canal i Martin. Una taula rodona dibuixarà el recorregut que la novel·la negra ha fet a Catalunya des de la Cua fins la nova col·lecció Crims.cat, i una altra posarà en valor l’agosarament creatiu i l’excel·lència comunicativa de Jordi Fornas, mort recentment. I per amanir-ho tot, una lloable exposició de les millors portades de la Cua, sense cremar-se.
Però qui està assolint rècords de consumició de càrrecs és el Departament de Cultura. En un dia cessen el director del teatre Fortuny de Reus, Cèsar Compte i Dolors Lamarca, directora de la Biblioteca de Catalunya. La Casa de les Llengües (consorciada amb l’ajuntament) és la propera víctima. Antoni Mir i el seu equip tenen els dies contats.