15/9/11

La clau de Fornas

Quan l’any 1963 van aparèixer els primers títols de ‘La cua de palla’ alguna cosa va començar a canviar a la cultura catalana. I no només per la irrupció del gènere negre gràcies a Manuel De Pedrolo, a qui mai no hi estarem prou agraïts per l’esforç de modernitzar una cultura literària carrinclona, sinó pel salt endavant del concepte gràfic que va viure el llibre. El dissenyador Jordi Fornas en va ser responsable. Ell va crear la imatge groga i negra tan característica de la Cua (groc per I libri Gialli de Mondadori i negra per la Noire de Gallimard), que associa aquesta violenta combinació a la narativa de Hammet, Chandler o Mcdonald.
En plena Setmana del Llibre en Català, a punt d’aparèixer un complert assaig sobre la Cua de Palla, obra d’Àlex Martín i Jordi Canal amb portada de Fornas, ens ha arribat la noticia de la mort del dissenyador el passat 1 de setembre, als 83 anys.
Format a l'Escola de Belles Arts de Sant Jordi i pensionat a París, Jordi Fornas (Barcelona 1927) va configurar un estil personal a partir del figurativisme amb un punt cubista de la primera època. Pintor, escultor i fotògraf, la seva faceta més coneguda, però, va ser la de dissenyador. Sense fer gaire soroll, ell ha estat un dels que va treure el disseny de l’artesania dels tallers d’arts gràfiques per convertir-lo en una forma de comunicació fortament imbricada amb l’art i el seu temps. La seva expressivitat innovadora van contribuir a que Edicions 62, la Gran Enciclopèdia Catalana, la revista "Serra d'Or" i la discogràfica Edigsa fossin productes moderns i homologables arreu del món des dels primers moments.
Vull pensar que, com a mínim, a la pròxima BCNegra podrem veure una antològica de l’obra de Fornas.