17/6/09

LA NECESSITAT DE FABRICAR FENÒMENS

Donat que l’afecció lectora decau inexorablement, la indústria editorial s’ha inventat la marca ‘Fenomen literari de l’any’ per fer interessant, atractiu i objecte del desig el que, per si mateix, no interessa a gaire gent. Harry Potter, Ildefonso Falcones, Javier Cercas, Dan Browm i ara Stieg Larsson són els noms que el negoci de vendre llibres ha creat darrerament per suportar una indústria que sense ells potser faria aigües.
Convertint un títol literari en un objecte desitjat i de moda, com si fos un cotxe o un iPhone, el ‘Fenomen literari’ ha superat gràcies al màrqueting el concepte ‘Best seller’ del qual John le Carré, Dominique Lapierre i Larry Collins en són mestres i que Ken Follett va començar a subvertir amb ‘Els pilars de la terra’, potser un dels primers fenòmens.
La diferència és que Best Seller és un gènere i Fenomen literari una simple etiqueta, ep i sense que necessàriament vagi en detriment de la qualitat.
Però que feu aquí plantats? Correu a la llibreria per ser els primers a tenir la tercera part de Millennium. Potser sortireu al Tele Noticies, com la dona de les rebaixes.

Dit a El Món a RAC 1 el 18.06.09